Zout is zout. Toch?

himalaya zout op plankje

Zout is zout. Toch? Of is het verstandiger om onze reguliere tafelzout te vervangen door bijvoorbeeld Keltisch zeezout of Himalaya zout. De zogenaamd gezondere alternatieven voor zout. 

Om daar wat over te zeggen is het van belang om de samenstelling van de diverse verschillende zouten te weten. Want het is namelijk met name het natriumgehalte wat de boosdoener is. Ik heb ze hieronder op een rijtje gezet. Maar eerst wat informatie over onze zoutconsumptie en de orthomoleculaire visie hierop.

We nuttigen gemiddeld 7 tot 10 gram zout per dag, vooral door veel kant-en-klare producten, ingeblikte producten en brood. Zo’n 70% van het zout halen we uit fabrieksmatig bereid voedsel. Dat lijkt weinig, maar we hebben ook heel weinig zout nodig.

Zout bestaat voornamelijk uit natriumchloride. En daarvan hebben we maximaal 1 gram natrium per dag nodig. Die 7 – 10 gram zout levert ons zo’n 3 – 4 gram natrium. ‘Die paar grammen extra, wat maakt dat uit’, zou je kunnen denken. Maar helaas. Dat doet het wel. Zout zorgt voor een verhoogde bloeddruk. Het kan je bloedvaten beschadigen en vergroot het risico op hartfalen, Alzheimer, nierschade en beroertes. Oppassen met het eten van te veel zout dus. Bijkomend voordeel van minder zout eten is dat het de behoefte aan suiker verlaagd.

Is het vervangen van tafelzout door alternatieven als Himalayazout of zeezout een goed idee? Zoals je in onderstaand overzicht ziet, ontloopt het natrium gehalte elkaar niet veel. Keltisch zeezout of Himalaya zout als gezonder alternatief is dus een illusie. 

BestanddelenKeukenzoutKeltisch zeezout of Himalaya zout
natrium40%38%
chloride60%60%
andere mineralen2%

De extra mineralen in Keltisch zeezout of Himalaya zout

Zeezout bevat vergeleken met gewoon keukenzout een klein beetje meer mineralen, zoals bijvoorbeeld magnesium en calcium, en tevens een wat andere mineralen en spoorelementen, maar dit levert bij normaal gebruik geen relevante bijdrage aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.