Kun je niet slapen? Vermijd deze voeding

Slecht slapen of niet kunnen slapen kan een behoorlijke impact hebben op je leven. Daarom is het handig om te weten wat je kunt doen om je slaapkwaliteit te bevorderen. Wellicht heb je een eetgewoonten die jou al die tijd al berooft van je slaap. 

Vermijd deze voedingsmiddelen als je goed wilt slapen

Cafeïne. Eigenlijk weet iedereen wel dat cafeïne stimulerend werkt op je zenuwstelsel en je wakker kunt houden. Vermijd dus alles wat rijk is aan cafeïne, waaronder cola, energy drinks, koffie en groene of zwarte thee in de avond. Ben je gevoelig voor cafeïne? Drink dan je laatste kopje koffie voor 14:00 uur, want dan heeft de cafeïne genoeg tijd om uit je systeem te zijn voor je naar bed gaat. Drink je graag een kopje koffie na het eten? Probeer dan cafeïnevrij. 

Alcohol. Je valt wellicht makkelijker in slaap na een alcoholisch drankje, maar de slaap is minder diep en effectief, waardoor je weer wakker kunt worden. Alcohol droogt ook uit en je kunt hoofdpijn krijgen. Een kater kan er ook voor zorgen dat je langer in bed blijft en ook dat kan je slaapcyclus weer negatief beïnvloeden. 

Pittig eten. Pittig gekruide voeding kan brandend maagzuur veroorzaken en wanneer je dan in bed gaat liggen, kan dit verergeren doordat het zuur de slokdarm in kan komen. Dit vervelend gevoel kan ervoor zorgen dat je niet kunt slapen. Pittig eten kan ook voor een opgeblazen buik zorgen en ook dit is geen prettig gevoel. 

Vetrijk voedsel. Verzadigde vetten en transvetten, zoals gefrituurd eten en fastfood, kunnen de slaap negatief beïnvloeden, vooral wanneer ze ’s avonds voor het slapen worden genuttigd. Je spijsvertering werkt trager wanneer je slaapt en als het dan ook zware, vette voeding moet verteren, kan dit je wakker houden. Verschillende studies tonen een relatie tussen verzadigde vetten en slaapproblemen. Bovendien kunnen deze voedingsmiddelen leiden tot gewichtstoename en uit onderzoek blijkt dat mensen met overgewicht en obesitas meer slaapproblemen hebben. 

Geraffineerde koolhydraten en suikers. Alle witmeel- en suikerhoudende producten zoals wit brood, noodles, pasta, chips, snoep, koek en chocolade kunnen je wakker houden. Waarom? Dit zijn voedingsmiddelen met een hoge glycemische index (GI) en die veroorzaken pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel. Dit zet je lichaam aan tot het vrijgeven van hormonen, zoals adrenaline, cortisol en groeihormoon, wat kan leiden tot symptomen als angst, honger en prikkelbaarheid. Je raadt het al: dit kan de slaap beïnvloeden. Schommelingen in de bloedsuikerspiegel kunnen je ook slaperig laten voelen (denk aan: food coma of after dinner dip), maar de veranderingen in de hormonen kunnen ervoor zorgen dat je later weer wakker wordt. 

Wat dan wel?

De conclusie over wat je dan wél wilt eten en drinken voor een goede nachtrust ligt enigszins voor de hand. Voeding en dranken zonder stimulerende effecten, bijvoorbeeld kruidenthee (kamille, lavendel of zoethout) en vermijd zware maaltijden in de avond. Als je ’s avonds zwaar of veel eet is je maaltijd nog niet volledig verteert wanneer je naar bed gaat. Je lichaam is dan nog druk bezig met verteren en die kan je slaap verstoren. Eet het liefst een paar uur voor het slapen niet meer. Met een knorrende maag gaan slapen is ook niet ideaal, dus kies voor een lichte en gezonde snack als je echt honger hebt, bijvoorbeeld een banaan.